כתבה: רחל המאירי – רכזת תרבות ישראל חט”ב
לפני כחודש ביקשתי ממחנכי כיתות ט’ לשאול מי מתלמידי כיתתם מוכן להנחות בית מדרש, שיתקיים בטיול השנתי. מכל כיתה הגיעו 2-4 נציגים למפגש איתי.
נפגשתי עם המנחים מספר פעמים בהם עבדנו על בית המדרש אותו הם העבירו על המצדה.
התלמידים היו פעילים בחשיבה ובלימוד של תכני הלימוד ודרכי ההנחיה לתלמידי כיתתם.
על פי התרשמות התלמידים, ההנחיה הייתה מוצלחת והמנחים היו מרוצים.
מיד לאחר חזרתם מהטיול עבדנו על בית מדרש לפורים שהתקיים ביום שני, לכל שכבת ט’.
הכיתה התחלקה למספר קבוצות. על מצחם של התלמידים הודבקו מדבקות עליהן היו רשומים, שמות בעלי מקצוע לדוגמה: יועצת, מנהל פייסבוק, אינסטלטור,והתלמידים ניסו לגלות מיהם באמצעות שאלות שהתשובות עליהן היו בכן/לא ובפנטומימה.
אחר כך נשאלו התלמידים מה הבינו מהמשחק. מיד העלו את עניין התחפושת בחייהם, על כך שהיחס לבעל תפקיד משתנה.
בהמשך התייחסו לפסוקים ממגילת אסתר ויחוד לפסוק “אסתר לבשה מלכות”, למה הכוונה, איך לובשים מלכות לאו דווקא באמצעות בגד.
התלמידים קראו את סיפור האינדיק מבית מדרשו של רבי נחמן מברסלב ושוחחו עליו.
לסיכום על פי הצעת המנחים, נשלחו התלמידים לחשוב על ההיגד של מנחם מנדל מקוצק:
” אם אני אני כי אתה אתה, ואתה אתה כי אני אני, אז אני לא אני ואתה לא אתה.
אבל אם אני אני כי אני אני, ואתה אתה כי אתה אתה, אז אני אני ואתה אתה.”