כתבה: אנה שוסטר – רכזת תרבות ישראל
תלמידי שכבת ז’ לומדים בביה”ס מקצוע זהות והקשר הרב דורי. במחצית הראשונה של השנה התמקדנו במעגלי הזהות השונים: זהות אישית, זהות משפחתית וזהות לאומית. במסגרת זו התחברנו עם רשות העתיקות בתוכנית ייחודית לבני ובנות מצווה. בתוכנית התקיימו שלושה מפגשים עם מדריכים מטעם רשות העתיקות, שליוו את התלמידים הן בכיתות והן בשטח.
היום הגיעו ארבע כיתות לח’ירבת קב הנמצאת בפארק רבין כרמיאל (ארבע כיתות נוספות יגיעו בעוד שבועיים). ח’ירבת קב הינו אתר ארכיאולוגי מהתקופה הביזנטית, שבו נמצאו שרידי כנסייה נוצרית. בכרמיאל ישנם ארבעה אתרים ארכיאולוגיים (אחד מהם נמצא בשטח ביה”ס אורט פסגות). עסקנו באתרי עתיקות ועל החשיבות שלהם במורשת שלנו ולמדנו על האחריות שלנו לשמור עליהם. המורשת שלנו מלאה בסמלים ולכל סמל יש משמעות לאומית ואישית.
הזיכרון הוא כמו אוצר, הוא שומר על הסיפורים שלנו, על התרבות שלנו ועל הזהות שלנו. הזיכרון הוא כמו חוט שקושר אותנו למקום שממנו באנו. כשנזכרים בעבר, אנחנו מתחברים למולדת שלנו, לאנשים שחיו לפנינו ולערכים שהם העבירו אלינו. אתרי העתיקות הם תזכורת חיה לעבר המפואר שלנו, והסמלים שיצרתם הם ביטוי אישי לחיבור הזה למולדת.
במחצית השנייה של השנה, אנחנו נתמקד בזיכרון של סבא וסבתא. נלמד להכיר את סיפורם, נעלה את הסיפור האישי שלהם על הכתב.
תודה לצוות מחנכי השכבה על ליווי התלמידים לאורך התוכנית. תודה לרשות העתיקות על האפשרות לחוות את החשיבות של אתרי ארכיאולוגיה בזיכרון העם והארץ. הפעילות הייתה חווייתית, מגוונת ומעניינת. התלמידים למדו על סמלים ויצרו סמלים, למדו על אתרים ארכיאולוגיים וגם השתתפו בשימור אתר ארכיאולוגי קיים.