סופשבוע מס' 10 כ"ג בחשוון תשפ"ג, 17 בנובמבר 2022
כמעט שבת שלום לכולם,
העיסוק בנושא הזהות, האישית, בית ספרית וקהילתית עומד במרכז העשייה החינוכית שלנו מזה מספר שנים. הבחירה שלנו להתמקד בנושא זהות מבוססת על התפיסה החינוכית הרואה את הייחודיות של כל אחד ואחת, מורים ותלמידים.
השבוע התקיים מפגש שני של מועדוני התלמידים, מועדונים שהם כולם בחירה של התלמידים ובהובלתם. המועדונים הם מרחב המאפשר ביטוי עצמי, מקום שבו כל תלמיד יכול להביא מכישוריו, להשתייך לקבוצה ולפגוש תלמידים שלהם תחומי עניין דומים. אנו בראשיתה של הדרך וכבר ניכר כי התלמידים נהנים מאוד מההזדמנות להוביל וליצור משהו שהוא כולו ייחודי להם.
לשאלה מהי זהות אין הגדרה אחת ברורה. זהותו של אדם מורכבת מאוסף של מרכיבים ומבוססת גם על האופן שבו אדם תופס את עצמו. זהות האדם נבנית לאורך השנים, ובה יסודות משתנים ויסודות קבועים כגון השתייכות תרבותית, דתית וחברתית. את הזהות שלנו, האישית והקולקטיבית, אנו מגבשים סביב השאלה במה אני שונה או דומה לאחר.
אין ספק כי העיסוק בזהות חשוב מאוד במרחב בו אנו חיים, בלב הגליל, בו מגוון תרבותי עשיר של זהויות ובמיוחד בעיר כרמיאל, עיר קולטת עלייה. למגוון הזה אנחנו עדים גם בכיתות ובחדר מורים ומברכים על ההזדמנות להיות בית ספר המשלב בין עולים חדשים וותיקים, לבין תלמידים דור שני ושלישי לילידי הארץ, בין מורים יהודים לבין מורים ערבים. כולם חלק בלתי נפרד מקהילת בית הספר!
שאלות של זהות משתלבות בתוכניות הלימודים שלנו, כגון בקורס בנושא מגדר, בשיעורי זהות בשכבה ז', בהשתתפות שלנו בתכנית הקשר הרב דורי ובעוד סדנאות ומפגשים עם האחר, בני קהילות שונות. אנו מאמינים כי תפקידה של מערכת החינוך לחזק את הקשרים שבין כל חלקי החברה ולבסס ערכים של סובלנות וכבוד הדדי.
השבוע השתתפתי במפגש ראשון של תכנית "מן הבארות" במכון הרטמן שבירושלים. התכנית מפגישה לשיח ולימוד משותף אנשי חינוך ומנהלי בתי ספר יהודים וערבים. במרכזה של התכנית לימוד כתבי הקודש- "הבארות" של כל אחת מהדתות, יהדות, נצרות ואסלאם, מתוך ידיעה כי ההיכרות עם המקורות העמוקים של האמונה היא המפתח להבנה של הזהות, התרבות והמורשת של האחר. המפגש היה מרתק ומעורר מחשבה. התקיים דיון מפרה על האופן שבו אנו תופסים ומפרשים את כתבי הקודש. הלימוד המשותף העלה שאלות נוקבות לצד פרשנויות שונות הנובעות מאתגר החיים המשותפים. אני מאמינה שככל שנכיר את המורשת התרבותית של האחר, ניצור שותפות ונבנה כאן חברה יציבה ומשגשגת.
שלכם,
יעל מיקל
מזל טוב לילידי השבוע
שכבה ז'
רפאל ק.
לוטן ר.
רואי ש.
נועם א.
יקטרינה ש.
סמואל ל.
שכבה ח'
אורן ש.
ליעד פ.
עילאי נ.
טל א.
מיכל ב.
יהלי פ.
יגור ל.
שכבה ט'
אנסטסיה טק.
שיילה ב.
בן אל א.
נדב כ.
שכבה י'
תומר ג.
ולדיסלב ד.
ורברה ט.
שכבה י"א
שון ד.
אור ע.
טליה ק.
מעין ש.
ירדן ק.
שנטל ב.
ליאם י.
שובל י.
אגם ג.
מיכל ר.
אריאל מ.
שכבה י"ב
ליאל ק.
מכללה - י"ד
יובל ק.
מה היה לנו השבוע?

שביל הסנהדרין: תחנה 2 – אושה העתיקה
כתבה: אנה שוסטר – רכזת פרויקט שביל הסנהדרין, מחנכת ח’5 בדרך הנוף החוצה את יער קריית אתא, בין החורשה הירוקה המאפשרת הפסקות למנוחה ולרגיעה מהליכה

מועדוני התלמידים
כתב: רז פיירמן – רכז המעורבות החברתית, מרכז תכנית “מועדון תלמידים” גם השבוע פעלו מועדוני התלמידים ושימחו תלמידים ומורים שהצטרפו לפעילות בהנחיית תלמידים, והנה רק

פעילות העשרה לכיתות עמ”ט
כתבה: ליאורה יורמן – רכזת כיתות עמ”ט השבוע זכו תלמידי כיתות העתודה המדעית הטכנולוגית בבית ספרינו לפעילות העשרה לא שגרתית. מועד הפעילות תואם מראש ובמהלך

ממתינים לשיגור לתחנת החלל
כתבה: ליאורה יורמן – רכזת כיתות עמ”ט מועד שיגור ניסוי לתחנת החלל התקרב ומפלס הלחץ עלה… התקיימה פגישת זום בהשתתפות ד”ר רומן וד”ר קטיה, מהמעבדה

גיחה מחנאית לשכבה ח’
כתב: ריבי מזרחי – מורה לשל”ח ולידיעת הארץ ביומים שלישי ורביעי התקיימה גיחה מחנאית לתלמידי ח’4, ח’6, ח’7 (חנ”מ). היענות התלמידים הייתה יפה, ולגיחה הגיעו רבים.

כנס בנושא סוכרת ברמב”ם
כתבה: עדי שרגא – מורה למדעי הרפואה תלמידי י”ב במגמת מדעי הרפואה השתתפו בכנס בנושא סוכרת ואורח חיים בריא. כשגרירי המחר למניעת מגיפת ההשמנה והסוכרת,

חשיפת תלמידי מערכות הנדסיות ומכניקה הנדסית ללימודי המשך י”ג- י”ד
כתב: חיים סויבלמן – רכז מגמת מערכות הנדסיות ביום ראשון 13.11.22 הגיעה רכזת הנדסאים במכללת אורט בראודה שירלי לרמן בליווי ולד, בוגר ביה”ס וסטודנט י”ג

סג”מ איטל נגוסה
כתבה: יפעת בלזר איטל, בוגר מחזור י׳ ובוגר כיתת מב״ר שחינכתי, סיים השבוע קורס קצינים לוחמים וניפץ את תקרת הזכוכית של עצמו. כתלמיד וכנער, איטל

פעילות בכיתה י’4 בנושא יצחק רבין
כתבה: אורלי ארבל עמרוסי – מחנכת י’4 ומורה לספרות. חודש נובמבר הוא החודש שבו מציינים את יום השנה לרצח יצחק רבין- 4/11/95, והשנה כמו בכל שנה, קיימנו

תכנית Future Ready
כתבה: מיכל לבנצ’וק – רכזת תכנית Future Ready מתרגשת לשתף שהתקבלתי לתכנית Future Ready מטעם רשת אורט. מדובר בתכנית לפיתוח מנהיגות, יזמות וחדשנות שחרטה על

חלומות של אחרים
כתבה: יפעת קבסה – רכזת חינוך חברתי-ערכי חט”ב ביום שני בשבוע שעבר צפו תלמידי שכבות ח’-י’ בהצגה “חלומות של אחרים”. בהצגה מסופר על קבוצת נערים

מיצג למען המאבק באלימות כלפי נשים
כתבה: ענבר אבידור – מנהלת חט”ע, רכזת חינוך חברתי-ערכי חט”ע תלמידי כיתות י”א6,7,8 השתתפו ביום ראשון בהקמת מיצג למען המאבק באלימות כלפי נשים, ברחבת הדשא
פעילויות מתוכננות לשבוע הקרוב
20.11.2022 – 24.11.2022
יום ראשון 20.11.2022
שיעור 5 - הרצאה בינתחומי תל' ח' – קב' דפנה וענת
שיעור 5-6 כיתה ט-4 פעילות ספייס לאב
יום שני 21.11.2022
טורניר קט רגל בנים תלמידי חט"ע
כיתה ח-1 יום שדה
כיתה ט-4 שיגור ניסוי לחלל
שיעור 2 – כיתה ט-2 פעילות מסיק זיתים
שיעור 3-4 שכבה יב' אלטרנטיבות לגיוס
יום שלישי 22.11.2022
כיתות ח' 5,8 גיחה
מל"ח הארץ
שיעור 2-5 שכבה ז יום שיא מגדרי – בינתחומי
שיעור 5 – כיתה ט-4 פעילות מסיק זיתים
שעות 13:45-15:15 – השתלמות הכנה לחיים
יום רביעי.23.11.2022
כיתות ח' 5,8 גיחה
שיעור 2 – כיתה ט-3 פעילות מסיק זיתים
שיעור 3 – כיתה ט-6 פעילות מסיק זיתים
שיעור 4 – כיתה ז-2 מכינת יפתח
שיעור 5 – כיתה ז-3 מכינת יפתח
שיעור 6 – כיתה ח-3 מכינת יפתח
שיעור 6 – כיתה ט-1 פעילות מסיק זיתים
יום חמישי 24.11.2022
שיעור 3 – שכבה יב' תדרוך לטיול שנתי במבנה מקצועות
ולסיום:
במסגרת קורסי הכנה לחיים, תלמידי שכבה י' התחילו בתכנית ייחודית מבית רשת אורט.
הכנה לחיי”ם – חוזקות, יזמות, יצירתיות, מיומנויות
תכנית העוסקת בתכנון תמונת עתיד לתלמידים וברלוונטיות בתי הספר של אורט בהקניית כלים להכנה לחיים, ולהשתלבות בשוק העבודה הדינאמי.
במציאות של המאה ה-21 הולכת ומצטמצמת ההסתכלות על משרה אחת כ”מקצוע לכל החיים” וייעוד יחיד לכל אדם. עולם העבודה והקריירה רצוף תחנות שונות, הדורשות מיומנויות וכישורים שונים. לפיכך, קיים צורך ללמוד את דרישות השוק המשתנה, האפשרויות הקיימות והמיומנויות הנדרשות. בנוסף, אנו עדים למצב בו תלמידים מסיימים את לימודיהם ללא כל הבנה של עולם הקריירה, ללא הכנה להתנהלות פיננסית עצמאית ובמקרים רבים ללא תמונת עתיד.
התכנית המוצעת נועדה לפתח אדם עצמאי המסוגל לתכנן את עתידו ולמקד את שאיפותיו. אינדיבידואל הלוקח אחריות על מעשיו היום, תוך הסתכלות על השפעתם ארוכת הטווח ועל עתידו, רוכש מיומנויות חיים בסיסיות וגדל להיות אזרח עצמאי כלכלית המממש את עצמו, יזם, תורם ומועיל לחברה.
התכנית ללימודי קריירה פותחה כדי שבוגר מערכת החינוך יראה במעבר לעולם הלימודים והעבודה, פוטנציאל למסוגלות של עצמאות כלכלית, פיתוח מקצועי אישי ומתמשך ויזמות תעסוקתית שלב הכרחי של חינוך והשכלה בדרך לחיים בוגרים, הדורשים פיתוח מודעות עצמית, אמונה ב”אני” ותפיסת עולם עתידית.
תכנית זו היא חלק מהמיומנויות ההישרדותיות ל-121 לשילוב הבוגרים בסביבה החברתית ובעולם תעסוקה גלובאלי ומשתנה של אי וודאות: מעבר מהבנה מעורפלת של העתיד, לחשיבה ותכנון קריירה, ממידע על עולם העבודה, לתובנה וליזמות תעסוקתית.
יותר ויותר עיסוקים ותפקידים מסורתיים נכבשים עלי ידי רובוטים, מחשבים וסוכנים וירטואליים, שיהיו עדיפים אולי על בעלי תפקידים אנושיים (ינאי; 2013). התכנית מבוססת על האמונה כי באמצעות תהליכי הכוונה, התנסות ולמידה שיתופית ניתן ללמד ולשכלל את המיומנויות הנדרשות בקרב מתבגרים לצורך בנייה ופיתוח של קריירה עתידית. התכנית מכוונת את בוגריה לחשוב (לחלום) על עתידם, מתוך הנחה שהעיסוק בבניית תמונת עתיד ברורה ורצויה מקדם גם תפקוד טוב יותר בבית הספר בהיותו בעל משמעות ורלבנטיות ברכישת מיומנויות לפיתוח קריירה ומסוגלות תעסוקתית אקטיבית.
מטרת התכנית הינה הכנת מתבגרים למעבר מוצלח מבית הספר לעולם העבודה והתעסוקה ולתפקידים השונים של החיים. התכנית מאפשרת עיסוק בשאלת הזהות המקצועית הפרגמטית של המתבגר תוך הכרת מרכיבי הזהות האישית (חוזקות וחולשות) מחד וחשיפה וחקירה של עולם העבודה וההזדמנויות התעסוקתיות מאידך כחלק מתהליך של עיצוב חיים life design. הדגש בתכנית המוצעת מושם בפיתוח שש שנתי הדרגתי, בהתאם לשלבי ההתפתחות של הכרת המתבגר את עצמו ואת עולם העבודה הדינאמי. תכנית אפקטיבית ללימודי קריירה תאפשר לבוגר לתכנן, לבחור ולהחליט על כיווני הלימודים, ההכשרה, ההתפתחות המקצועית והאישית שלו באופן מיטבי.
במטרה לגבש תמונת עתיד של התלמידים ולחזק בהם את המסוגלות למקסם את יכולותיהם עוסקת התכנית במספר תחומים משיקים: זיהוי חוזקות וכישורים, ויסות רגשי והצבת מטרות, הכרות עם שוק התעסוקה וכלים מעשיים להתנהלות יעילה, הקניית מיומנויות קונקרטיות לעתיד משתנה ומורכב כגון חינוך פיננסי וכישורי יזמות, הבנת תהליכים בעולם התעסוקה העתידי והקניית כלים להתנהלות במציאות חסרת ודאות. כמו כן תיכלל חשיפה לאקדמיה ולתעשייה (הן באמצעות ביקורים חווייתיים והן באמצעות מפגשים עם מנטורים).
לקראת סיום התכנית כל תלמיד ותלמידה לוקחים חלק בפרויקט קהילתי בו הם משתפים עם הקהילה את המסרים המרכזיים אותם למד בתכנית. חלק חשוב בתכנית הינו הכשרת מורים אשר מסייעים לתלמידיהם לפתח תמונת עתיד אישית ומוכשרים בנושאים ובידע המעשי שצוינו לעיל. התכנית הינה תלת שנתית ומועברת לכלל השכבה.
עולם התעסוקה – שנה א' הכנה לחיי"ם – במה נעסוק?
