סופשבוע מס' 11 ח' בשבט תשפ"א, 21 בינואר 2021
כמעט שבת שלום לכולם,
היום היה אמור להסתיים הסגר. לצערנו, הוחלט להאריכו עד סוף החודש, סיום מחצית א' של שנה"ל תשפ"א. שנת תשפ"א תיזכר לבטח כשנת המעבר שלאחריה ביה"ס כבר לא ייראה כפי שהיכרנו אותו.
השבוע השתתפתי באירוע להשקת ספרו של פרופ' עמי וולנסקי , "תלמידי האתמול, תלמידי המחר". הספר עוסק בשלושה גלי הרפורמות החינוכיות שהתרחשו בעולם במאה השנים האחרונות, כולן נובעות מאי נחת ממערכת החינוך, מהפער בין הציפיות מהמערכת לבין יכולתה לעמוד בציפיות אלו.
גל הרפורמה החינוכית שאנו פועלים בתוכו החל בראשית המאה ה-21 ונבע מההכרה בשינוי תרבות הילדים והנוער עם כניסת הטכנולוגיה. בנוסף, השינוי בא לידי ביטוי גם במבנה שוק העבודה ששינה פניו והמעבר לכלכלת ידע. שפת החינוך של המאה ה-21, טוען פרופ' וולנסקי, מייצגת רעיונות שונים במהות מאלו שליוו את השיח החינוכי בגל הרפורמות שקדם לו:
- שינוי מתודות ההוראה והלמידה
- עידוד המעבר ללמידה מותאמת אישית
- חינוך לאזרחות פעילה ולסולידריות חברתית
- שינוי זירת התרחשותה של הלמידה
- שינוי דרך פעולתם של המורים ומנהל המוסד החינוכי
- התאמת תפקיד המדינה למגמות השינוי *
ההבנה כי על מערכת החינוך לצייד את הבוגר במיומנויות חדשות על מנת להבטיח את עתידם ועל מנת שזה יקרה, על המערכת להתאים עצמה למציאות המשתנה במהירות.
הספר המרתק על שני כרכיו הינו תוצאת מחקר אקדמי רב שנים, אולם הביטו במתרחש סביבנו ואמרו, האם חשתם בגל הרפורמה השוטף את המערכת לפני כניסת הקורונה לחיינו?
רק בעוד 20-30 שנה ניתן יהיה להעריך את את גל הרפורמה הנוכחי השוטף את העולם כולו ומתאים במהותו למנטליות הישראלית. גל זה יוצר אי שקט, אך טמון בו פוטנציאל גבוה להתקדמות וצמיחה.
שלכם תמיד,
שרה עובד
- וולנסקי, עמי (2020) תלמידי האתמול, תלמידי המחר. הוצאת שוקן/י-ם ות"א (עמ' 209)
מזל טוב לילידי השבוע
23.1 - חן ניימן
24.1 - בדיעה עבדאללה
24.1 - סוזנה קרבייניק
24.1 - רותם שמואל בנימין
25.1 - ויויאן לוין
26.1 - איתי עסיס
28.1 - תמר בן דוד
28.1 - סמדר בלום
שכבה ז'
נתנאל ש.
ליאן ז.
אורי ז.
שכבה ח'
אביעד כ.
לורן ב.
רומי ש.
טל א.
אורי כ.
הראל ס.
מיטל ק.
שכבה ט'
גל ש.
עידן א.
לימור ח.
ענת ל.
נדב ש.
ירין ע.
קרן ב.
אור נ.
שכבה י'
יובל ה.
נועה ב.
שכבה י"א
שוהם ע.
שכבה י"ב
מיכל ש.
דוד ג.
י"ג - מכללה
מאיה ח.
מה היה לנו השבוע?

שום סגר לא יעצור את תלמידי י’3 מלהתנדב!
כתב: קווין שליאפוצ’ניק – תלמיד י’3 השבוע ביקרו תלמידי כיתה י’ בבית ספר אורט פסגות במגוון מוסדות ההתנדבות בעיר, וביניהם: התלמידים הגיעו ל”מתחברים לנשמה” וסייעו

סדנת משרד הבטחון
כתבו: ענבר אבידור – רכזת חינוך חברתי-ערכי חט”ע ורוני בלזר – תלמידת י”ב3 “מה הסיבות שלי להתגייס”? “מה משמעותי עבורי”? “איך אוכל לממש את היכולות

סיכום גמר SpaceLab
כתבו: תלמידי כיתה ט’4 סיכום יום מורחב: לא האמנו שהרגע יגיע, אחרי כל העבודה הקשה שכל אחד ואחד עשה על מנת לזכות בגמר ולשלוח ניסוי

סדנת העצמה בכיתה ט’7
כתבה: שרה פרדס – רכזת תנ”ך השבוע התקיימה סדנת העצמה בכיתה ט’ 7 במסגרת הקפסולות. הסדנה איפשרה לי כמורה להתבונן בתלמידים, תוך כדי ההנחייה של

אליפות שחמט
כתבו: עדית גל – מנהלת חט”ע ומחנכת י”א2 ודניאל צ’ולך – תלמיד י”א2 לפני כשבועיים פנו אלי קבוצת תלמידי י”א – יש להם רעיון למיזם

אקדמיה בתיכון – הזמנה
ביום שני 25.1.2021 יתקיים מפגש חשיפה ארצי של האוניברסיטה הפתוחה לתכנית “אקדמיה בתיכון”. המפגש מיועד לתלמידי כיתות ט’-י”ב. העתיד שלך מתחיל עכשיו אקדמיה בתיכון – כנס
פעילויות מתוכננות לשבוע הקרוב
24.1.2021 – 29.1.2021
יום שני 25.1.2021
כל היום - שכבות י"א-י"ב - מסע חלופי "משואה לתקומה"
10:00 - 12:00 - כיתות ח'4, ט'4 - כנס הכרזת הזוכים בתחרות SpaceLab
14:00 - חשיפה - עתידים ועתודה לתלמידי י"א
יום שלישי26.1.2021
שכבה י' - מסבירים צעירים - יום הזכרון הבינלאומי לשואה
יום רביעי 27.1.2021
כל היום - שכבות י"א-י"ב - מסע חלופי "משואה לתקומה"
שכבה ז' - מחוברים - יום הזכרון הבינלאומי לשואה
יום חמישי 28.1.2021
חלוקת תעודות סיום מחצית א'
20:00 - ערב סיום מחצית למורים ולעובדים
ולסיום:
סרטון על מערכת החינוך בפינלנד, המייצגת את הכיוון אליו שואפת הרפורמה השלישית בעולם החינוך. בתיה"ס בפינלנד כמעבדת למידה. זהו סרטון משנת 2013. אולי כבר ראיתם אותו, אבל כיום ניתן להבין אותו מעט אחרת.
חומר למחשבה – על תמונת העתיד שלנו? כיצד ניתן לעשות זאת בדרך שלנו אצלנו? לכו תדעו...