סופשבוע מס' 32 י"א באייר תשע"ט, 16 במאי 2019
כמעט שבת שלום לכולם,
שבוע הזיכרון משואה לתקומה ועצמאות חלף לו ואנו עמוק בתוך הישורת האחרונה של שנת הלימודים. בחינות הבגרות מועד קיץ 2019 החלו ואנו עסוקים בהיערכות לסיום שנת הלימודים הנוכחית תוך כדי היערכות בלתי נפסקת לפתיחת שנה"ל תש"פ.
גם מזג האוויר מתחמם ונעשה שרבי ודחוס. התקופה הקרובה צפויה להיות לחוצה במיוחד במועצות פדגוגיות, הכנת התעודות לסיום השנה, טקס סיום י"ב, טקסי הסיום של כל יתר השכבות, טקסי מצטיינים ועוד ועוד לרוב.
בתקופות לחץ כאלו בהן אנו מרגישים שלו רק ניתנו לנו עוד שעתיים (בלבד) ליממה היינו מספיקים לעמוד בכל המטלות שלנו, עלינו לזכור תמיד כי זוהי מציאות חיינו בכל שנה בתקופה זו ועל כן כמו שעברנו זאת בשנים עברו, נעבור זאת גם השנה.
עכשיו יותר מתמיד עלינו להקפיד על עמידה בזמנים ועל שמירה על סדר יום קבוע ככל האפשר. בתקופות כאלו עלינו לגלות קולגיאליות יותר מתמיד, לעזור ולחזק האחד את השני על מנת שגם השנה נסיים עם חיוך גדול על השפתיים. יחד נעשה ונצליח.
בהזדמנות זו ברצוני להודות לאורלי עסיס שבכל שבוע עורכת את המידעון ומכינה אותו להפצה. היום עלה לאוויר אתר ביה"ס החדש – גם תוצר זה הנו פרי עבודה מאומצת של אורלי - אשר עושה עבודה מעולה ועל כך מגיעה לה תודה ענקית – מכולנו. תודה רבה, אורלי!
שרה עובד

מה היה לנו השבוע?

תחרות פרס המים
בפרויקט שלנו אנו מתמקדים בנטרול מיידי של הגשם עוד לפני שהוא ירד על הקרקע בצורת משקעים. למעשה, אנו מנטרלים את העננים שרמת החומציות שלהם גבוהה מן הרצוי. ביצענו מחקר רחב במגוון תחומים כגון כימיה ופיזיקה, על מנת להבין את התהליכים המתרחשים בטבע ולתאם את הפעילות שלנו בבניית המערכת. למשל, למדנו

כנס החקר המדעי
ביום רביעי 15.5.2019 התקיים כנס החקר המחוזי השנתי. אל מכללת אורט בראודה הגיעו תלמידים, מורים, ובעלי תפקידים בכירים מכל מחוז צפון לחגיגה רבת משתתפים שבמרכזה החקר המדעי. רונית בליסקו-נאוי מורה מצוות המדעים של בית הספר, שבתפקידה השני היא גם מנחה אזורית, הפיקה את האירוע שהיה לכל הדעות מאורגן עד הפרט

שתילת אבוקדו
עם הופעת האבוקדו על מדפי החנויות, לקחו תלמידי ז’6-7-8 את גלעיני האבוקדו למעבדה לטיפול מסור וארוך. התלמידים קיבעו קיסמים בגלעינים לייצובם בכוס והחליפו מים מדי שבוע בתורנות. במשך חודשים עקבנו אחר ההתפתחות: הופעת שורשים, גבעולים ועלים. מרבית הגלעינים התפתחו יפה. בתיאום ביני ובין היועצת שירה, יצאנו לשתול את שתילי האבוקדו

מצעד הספרים – הרצאות לתלמידים
במסגרת אירועי מצעד הספרים שנפתח השבוע, הרצתה הסופרת דנה אבירם לתלמידי שכבת ח’ על ספריה וריתקה אותם. הסופרת סיפרה על תהליכי ההשראה שהובילו אותה לכתיבת הספרים, קראה מספריה המוכרים ושיתפה בנושא בריונות ברשת בו עוסק חלק ניכר מספריה. תלמידי שכבת ז’ שמעו את הרצאתו של חנן הורביץ, יו”ר ארגון המגמגמים בישראל. חנן שיתף

ביקור תלמידי ו’ מבית הספר האיריסים
השבוע ביקרו תלמידי כיתות ו’ מבית הספר האיריסים בבית ספרנו כחלק מתוכנית מעברים לקראת הקליטה בחטיבת הביניים בשנת הלימודים הבאה. התלמידים טעמו מאוירת בית הספר בשלוש זירות מרכזיות: זירת הספריה בה הופעלו וחוו סדנת היכרות עם עצמם דרך הדגים בים בהלימה לאגם הכיתתי שלהם בהמשך ביקרו בתערוכת מצעד הספרים בספריה

כנס סייבר לבנות
ביום שני 13.5.2019 יצאה קבוצת בנות משכבה ט’ לסדנת סייבר במשרדי חברת אמזון שבתל אביב. מטרות הסדנה הן לקרב בנות ללימודי המדעים המדויקים, לכוון אותן לעסוק בעתיד בתחום הטכנולוגי ולאפשר פתיחת דלתות ובחירה חופשית, שאינה מונעת מסטיגמות אלא מחוויה חיובית ומדוגמה אישית. פרויקט זה הוא שיתוף בין מהממ”ט לבין מרכז לחינוך סייבר

טיול מסלול ספורט ט’2
ביום שני 13.5.2019 יצאו תלמידי מסלול ספורט בכיתה ט’2 לטיול מחצית ב’ – רכיבה על אופניים לצד נחלים ופעילות אקסטרים בכפר בלום. את הטיול ליוו יוסי יוטל ונועה פלד. במהלך הרכיבה זכינו לראות את נחל החצבאני מלא עד גדותיו במים צלולים וגם טבלנו בהם. בהמשך עברנו מסלול אתגרי שכלל הליכה

אקדמיה בתיכון
ערב החשיפה לתכנית אקדמיה בתיכון נערך השבוע. יערה דרומי, נציגת משרד החינוך הציגה את התכנית ואת האפשרויות הגלומות בה בפני כ-15 תלמידים מצטיינים מכיתות ט’ והוריהם. התכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים בחטיבות העליונות, בעלי מוטיבציה גבוהה ללימודים, אשר מסוגלים להתמודד עם חומר לימודי אקדמי, והם בעלי הישגים גבוהים בלימודים ובמסגרתה ניתן, במקצועות

יום גולני בשכבה י’
השבוע התקיים מירוץ גולני ה-30. במסגרת המירוץ התקיים ביום ראשון 12.5.2019 “יום גולני” בבית הספר, כחלק ממסורת של אימוץ העיר את החטיבה. קצינים ומפקדים מגדוד 51, העבירו סדנאות לתלמידי שכבת י’, שבשנת הלימודים הבאה יחלו את ההכנה לצה”ל. בהמשך שמעו התלמידים מורשת קרב ממפקד בא”ח גולני. בשעות הערב עבר מירוץ
פעילויות מתוכננות לשבוע הקרוב
19.5.19 – 24.5.19
יום ראשון 19.5.19
כיתות ח-1, ט-1 סיור "עושים תקשורת"
כיתות י-1, י-2, י-6- ,י-7, י-8 לוחמי הגיטאות
שיעור 2-3 כיתות ח-3, ח-5, ח-7, ח-9 סדנא לבחור באחר
שיעור 3 – כיתה ז-5 ביקור בספריה
שיעור 4 – כיתה ט-2 ביקור בספריה
שיעור 4-5 – כיתת ח-2, ח-4, ח-6, ח-8 9 סדנא לבחור באחר
שיעור 5 – כיתה ז-8 ביקור בספריה
שיעור 7 – כתה ח-5 ביקור בספריה
שעה 14:00-18:00 תל' נחשון יא' יב' בבית כדורי
יום שני 20.5.19
כיתת ח' בדיקת ראיה
שיעור 2 – שכבה ח' תדרוך לטיול
שיעור 3 – שכבה י' הרצאה מודעות למלחמה בסרטן
שיעור 3 – כיתה ח-9 ביקור בספריה
ש' 3-5 תל' ט' שיח מכבד בחדר פל"א
שיעור 4 – כיתה ט-5 ביקור בספריה
שיעור 5 – כיתה -9 ביקור בספריה
שיעור 6 – כיתה ח-4 ביקור בספריה
שיעור 7 – כיתה ט-8 ביקור בספריה
שעה 14:10-15:00 תדרוך מורים מלווים טיול ח'
מועד ב' שכבות ז' – י'
יום שלישי 21.5.19
כיתה ז-2 פעילות מרכז טניס וספורט אתגרי
כיתת ח' בדיקת ראיה
כיתה יא-7 מרתון לשון
11:30-20:30 סיור לתל' יב' מדעית הנדסית בגבעת אולגה
שיעור 2 – כיתה ז-6 תכנית אל עמי
שיעור 3 – כיתה ז-6 ביקור בספריה
שיעור 3 – כיתה ז-5 תכנית אל עמי
שיעור 4 – כיתה ז-7 תכנית אל עמי
שיעור 5 – כיתה ז-8 תכנית אל עמי
שיעור 4 – כיתה ז-8 ביקור במרתף השואה
מועד ב' שכבות ז' – י'
יום רביעי 22.5.19
כיתה ח-2 פעילות במכון וינגייט
כיתת ח' בדיקת ראיה
כיתה יא-7 מרתון לשון
שיעור 2 – כיתה ח-3 הרצאת שיננית
שיעור 3 – כיתת ח-5, ח-9 הרצאת שיננית
שיעור 4 – כיתה ח-1 הרצאת שיננית
שיעור 5 – כיתה ח-7 הרצאת שיננית
שיעור 6 – כיתה ח-6 הרצאת שיננית
שיעור 7 – כיתה ח-4 הרצאת שיננית
מועד ב' שכבות ז' – י'
יום חמישי 23.5.19
ל"ג בעומר
ולסיום: "הדבר החשוב ביותר שלמדתי בביה"ס" – לקוח מאתר בא-במייל
בוקר אחד בכיתה ה', המורה נכנסה לכיתה עם ארגז מלא בסבון נוזלי, משחות שיניים וקצף גילוח, וחילקה לכל תלמיד אחד מן השלושה.
היא הורתה לכולנו ללחוץ חזק ככל יכולתנו, ולרוקן את תוכנם של כל המיכלים והשפופרות שקיבלנו. כל התלמידים עשו זאת בלי לחשוב פעמיים, וחלקם אף רצו להראות שהם יכולים לעשות זאת במהירות הכי גבוהה. עד מהרה כל שולחנות הכיתה היו מלאים בלכלוך מהתכשירים השונים.
"עכשיו" אמרה המורה בקול סמכותי "כולם להחזיר פנימה את כל מה שהוצאתם!" כמובן שאף אחד מהילדים, כולל אותי, לא הצליח להכניס בחזרה את מה שהוציא, ועד מהרה כולנו ויתרנו.
"מה שקרה עכשיו" אמרה המורה "הוא שכולכם הייתם כל כך עסוקים במה שעשיתם, שלא שמתם לב לכמה בלאגן ולכלוך גרמתם ולאחר מכן, אחרי שהכל נשפך בכזו קלות, גיליתם שזה בלתי אפשרי להחזיר הכל פנימה. זכרו זאת בפעם הבאה שאתם מדברים עם חבריכם לכיתה, הוריכם או כל אדם אחר, אמנם קל מאוד לשחרר את הכעסים שלכם, לצעוק, לקלל, להקניט ולפגוע, אך ברגע שסיימתם, יהיה לכם מאוד קשה להחזיר את מעשיכם בחזרה".
כמובן שאז, בגיל 11, התשובות של רובנו היו "טוב המורה" ומיד חזרנו למשחקים ולהקנטות מבלי לייחס חשיבות רבה למשל שלה. אבל איכשהו, אני מוצא את עצמי חושב על אותו הבוקר כמעט כל יום...