סופשבוע מס' 8 ט' בחשון תשע"ט, 7 בנובמבר 2019
כמעט שבת שלום לכולם,
הכניסה ליער זביליטובסקה גורה שבפולין מצמיתה. השקט הפסטורלי, המקבל את פני המבקרים במקום, צורם באופן מטריד. לא ניתן להתכונן לקראת זאת. הירידה מן האוטובוסים נעשית כלאחר יד, כולם יורדים, משוחחים, לא ניכר שממש מתעניינים או מבינים. ואז מתרחש משהו: השקט המקבל את פני המבקרים משתלט על הכל והאדם מתמזג עם המקום; בורות הירי, יער הילדים. האוויר הופך סמיך, קשה לנשום, המחשבות בראש משתוללות: איך? איך זה אפשרי? כיצד יכול בן אנוש להפריד 800 ילדים מהוריהם באכזריות אין קץ, לכרות עבורם קברים ביער פסטורלי למדי, לרצוח ולקבור אותם בבור? ילדים שלא הזיקו לאיש מימיהם? על שום מה ולמה? ואיך? איך זה יכול היה לקרות?
8,000 יהודים נרצחו בבורות הירי בזביליטובסקה גורה, מתוכם 800 ילדים ובנוסף 2,000 פולנים. סה"כ 10,000 בני אדם. יהי זכרם ברוך.
זהו היום השני למסע שלנו לפולין. הגענו אל היער וברגע אחד, כל סיפורי השואה קיבלו עבור תלמידינו משמעות אחרת. לפתע, כל משובת הנעורים, התחלפה לה עם עצבות קודרת על פניהם הבוכיות, הממאנות לקבל את הסיפורים כמציאות. מפחיד לחשוב על שהתרחש כאן בימים אפלים לפני פחות ממאה שנים. כעת, על כתפיהם הצעירות מועמסת החובה לזכור ולא לשכוח, אך גם לדאוג כי לעולם לא עוד. בשבוע שעבר כתבתי כי אחת המטרות החינוכיות ערכיות של המסע לפולין היא הבנת הסכנה הטמונה בצורות משטר לא דמוקרטיות והעמקת המחויבות לשמור ולהגן על הדמוקרטיה ולהיאבק נגד כל צורה של גזענות. כולי תקווה כי בתום מסע זה יבינו 96 תלמידי משלחת אורט פסגות לפולין, תש"ף, טוב יותר את ההשלכות האיומות של ביטויי גזענות ומשטרים לא דמוקרטיים.
לכך עלינו לחנך, כל העת. זוהי חובתנו. לי אישית הכל הופך קשה יותר, כאשר בשבוע בו מצוין יום הזיכרון ה-24 לרצח ראש הממשלה יצחק, מתפרסם סקר המשקף את עמדות הציבור בנושא: 30% לא מאמינים בוודאות כי יגאל עמיר הוא הרוצח, 25% הביעו ספק אם צריך לקיים יום זיכרון ממלכתי ו-3.9% לא שוללים רצח פוליטי נוסף בנסיבות מסוימות.
בהזדמנות זו מזמינה אתכם שוב לקחת חלק בערב חשוב בו יתקיים שיח מעגלים בנושאים הנוגעים בקיטוב בחברה הישראלית. חשוב ביותר !
שלכם תמיד,
שרה עובד
ברכות ליום ההולדת של....
12.11 – סימונה וקסמן
13.11 – איריס אשור
לדורית לב ארי - מזל טוב להולדת הנכד
מה היה לנו השבוע?

ביקור מקהלת הילדים מלודז’
ביום, שקדם ליציאת המשלחת למסע, התלמידים זכו לחוויה מרגשת, שהתקיימה בקונסרבטוריון בכרמיאל. תלמידי המשלחת פגשו את מקהלת הילדים של העיר לודז’ בקונצרט, שכלל שירים ביידיש ובעברית. מרגשת מאוד העובדה, שילדי המקהלה הם ילדים נוצרים, שמבינים את מה שהם שרים, שכן הם לומדים מרצונם על יהדות, gk ההיסטוריה של העם היהודי ובתוך כך

המשלחת שלנו יצאה למסע בפולין
התרגשות רבה הציפה את רחבת העירייה עם יציאתה של המשלחת למסע בפולין. ביום שני בשעות אחה”צ התכנסו ההורים, התלמידים וצוות המורים לטקס מכובד ומרגש של תלמידי המשלחת בנוכחותו ובברכתו של ראש מינהל החינוך אודי איזק. לאחר קריאת תפילת הדרך, דברי ברכה ושירת התקווה עלו התלמידים לאוטובוסים לצד ההורים הנרגשים עם עוד חיבוק ועוד נשיקה… כולנו

בוקר טוב לגוף בשכבה ז’
פרויקט “בוקר טוב לגוף” יצא לדרך השבוע בשכבת כיתות ז’. התלמידים השתלבו במבחר שיעורים שהוצעו להם. כל תלמיד ישתתף בשלושה שיעורים בשבוע ויתחיל את הבוקר בפעילות ספורטיבית. מגוון השיעורים המוצע כולל: ניווט, משחקי כדור, זומבה, עיצוב הגוף, טבטה, אימון כוח, אימון פונקציונלי, TRX ועוד. פרויקט זה יחבור וישתלב לפרויקט שמובילה פאני

יום שיא חוויתי לכיתת התקשורת ח’1 במוזיאון הצילום תפן
במזג אוויר נעים ובאווירה טובה הגענו למוזיאון הצילום באזור התעשייה תפן, שם חיכו לנו סדנאות מעניינות בנושא צילום. פתחנו בהיכרות קצרה עם עולם הצילום, על מושגיו ו”הטריקים” שלו. למשל, הידעתם כי בצילומי אוכל משתמשים בקצף גילוח במקום קצפת? ושעוגת שכבות מורכבת משכבות קרטון במקום בצק? ועוד כהנה וכהנה אנקדוטות של

קייס אפריים שוחח עם תלמידי י”א
ביום שלישי ה-5.11, במסגרת שיעורי ספרות בשילוב עם יום העלייה, התקיימה הרצאה רלוונטית ומעניינת שהעביר הקייס אפרים, מייצג הקהילה האתיופית בכרמיאל. הקייס שיתף את התלמידים במסע העלייה המרתק והמפרך של יהודי אתיופיה בכלל ושל משפחתו בפרט, בחלומם להגיע לירושלים-לארץ הקודש ואת הקשיים הרבים שלא הסתיימו עם הגעתם לארץ. בסיום ההרצאה נשאלו

תלמידי י’ מבקרים במרכז גמילה צלמון
ביום חמישי, 31.10.19 התחלנו את סבב הביקורים במרכז הגמילה של עמותת הדרך בצלמון. הביקור מהווה נקודת ציון משמעותית בנושא השנתי בשכבת כיתות י’ – מניעת התמכרויות. את פנינו קבל מדריך במרכז שדבר עם התלמידים על נושא סמים, על התמכרות ועל תהליך הגמילה. לאחר מכן פגשנו שני מטופלים שסיפרו באומץ ובפתיחות את
פעילויות מתוכננות לשבוע הקרוב
15.11.19 – 10.11.19
יום ראשון 10.11.19
תלמידי יב' משלחת פולין
שיעור 4 – שכבות י' – יב' חינוך לזכר יצחק רבין ז"ל
שיעור 4-5 – שכבות ז' – ט' חינוך לזכר יצחק רבין ז"ל
שיעור 5 – שכבה י' מעגל שיח
יום שני 11.11.19
תלמידי יב' משלחת פולין
תחרות טניס שולחן תל' ז' – ב'
כיתה י-1 יום שדה
שיעור 2-3 כיתה ז-2 סדנא אל עמי
שיעור 4-5 כיתה ז-1 סדנא אל עמי
שיעור 5 – בנות ט' חשיפה פרוייקט ויצ"ו באודיטורים
שיעור 5 – בנים ט' חברה
שיעור 6-7 כיתה ז-3 סדנא אל עמי
יום שלישי 12.11.19
תלמידי יב' משלחת פולין
מירוצי שדה תל' ז' – ט' בבית שאן
כיתה ח-7 סיור isteam ליקנעם
כיתות י-2, י-7 יום שדה
שעה 16:45-14:15 השתלמות isteam
יום רביעי 13.11.19
כיתה י-2 יום שדה
שיעור 2-3 כיתה ז-4 סדנא אל עמי
שיעור 4-5 כיתה ז-6 סדנא אל עמי
שיעור 6-7 כיתה ז-5 סדנא אל עמי
יום חמישי 14.11.19
תחרות טניס שולחן תל' ז' – יב'
שיעור 2-3 כיתות יא' 4,5 פגיעות מיניות
שיעור 4-5 כיתות יא' 1,6 פגיעות מיניות
שעה 10:30 שכבה ח' ירידה להצגה "קזבלן"
שעה 10:45 שכבה ט' ירידה להצגה "קזבלן"
שעה 11:10 שכבה י' ירידה להצגה "קזבלן"
ולסיום: יוסל'ה קמצן קדוש
הַסִּפּוּר קָרָה בָּעִיר קְרָאקוֹב, רוֹב תּוֹשָׁבֵי הָעִיר הָיוּ עֲנִיִּים מְרוּדִים. אוּלָם גָּר שָׁם גַּם אָדָם עָשִׁיר מְאֹד שֶׁקָּרְאוּ לוֹ יוֹסָלֶ'ה. כֻּלָּם קָרְאוּ לוֹ: "יוֹסָלֶ'ה הַקַּמְצָן". לָמָּה? כִּי בְּכָל פַּעַם שֶׁמִּישֶׁהוּ הָיָה בָּא לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ צְדָקָה, הוּא הָיָה צוֹעֵק עָלָיו וְאוֹמֵר לוֹ: "תִּסְתַּלֵּק מִכָּאן, אַתָּה לֹא יוֹדֵעַ שֶׁאֲנִי לֹא תוֹרֵם כְּלוּם??". כֻּלָּם שָׂנְאוּ אוֹתוֹ בִּגְלַל זֶה, כְּשֶׁהָיָה מַגִּיעַ לְבֵית הַכְּנֶסֶת, אַף אֶחָד לֹא הָיָה אוֹמֵר לוֹ שָׁלוֹם, גַם בְּשַׁבָּת כְּשֶׁכֻּלָּם לָחֲצוּ יָדַיִם וְאָמְרוּ אֶחָד לַשֵּׁנִי: "שַׁבָּת שָׁלוֹם" - אַף אֶחָד לֹא לָחַץ לְיוֹסָלֶ'ה אֶת הַיָּד.. וַאֲפִילוּ הַיְלָדִים בָּרְחוֹב הָיוּ צוֹחֲקִים עָלָיו..
עָבְרוּ הַרְבֵּה שָׁנִים וְיוֹסָלֶ'ה עָמַד לָמוּת. לַבַּיִת שֶׁלּוֹ הִגִּיעוּ "חֶבְרָא קַדִּישָׁא", וְאָמְרוּ לוֹ: "יוֹסָלֶ'ה, כָּל הַחַיִּים לֹא תָּרַמְתָּ כְּלוּם, לְפָחוֹת עַכְשָׁו לִפְנֵי שֶׁאַתָּה נִפְטַר, תִּתְרֹם סְכוּם כֶּסֶף גָּדוֹל לַקְּהִלָּה. וְאִם לֹא תִתְרֹם, לֹא נִקְבֹּר אוֹתְךָ!" עָנָה לָהֶם יוֹסָלֶ'ה: "אֲנִי לֹא צָרִיךְ אֶת הַטּוֹבוֹת שֶׁלָּכֶם, כָּל הַחַיִּים הִסְתַּדַּרְתִּי לְבַד, גַם עַכְשָׁו אֶסְתַּדֵּר לְבַד.. בְּשׁוּם אֹפֶן לֹא אֶתֵּן סְכוּם כֶּסֶף כָּזֶה גָדוֹל.." אַנְשֵׁי הַחֶבְרָא קַדִּישָׁא עָזְבוּ אוֹתוֹ וְהָלְכוּ לְדַרְכָּם.
לְאַחַר כַּמָּה יָמִים יוֹסָלֶ'ה נִפְטַר. אַנְשֵׁי הַחֶבְרָא קַדִּישָׁא לֹא קָבְרוּ אוֹתוֹ אֶלָּא הִשְׁאִירוּ אוֹתוֹ בַּבַּיִת לְבַד, לְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים בָּא אֶחָד הַשְּׁכֵנִים, לָקַח אוֹתוֹ וְקָבַר אוֹתוֹ בְּאֶמְצַע הַלַּיְלָה. וְאָז, הִגִּיעַ יוֹם חֲמִישִׁי בַּצָּהֳרַיִם. הָרַב שֶׁל קְרָאקוֹב יָשַׁב בְּבֵיתוֹ וּלְפֶתַע מְתַקְתְּקִים בַּדֶּלֶת. "מִי שָׁם?" שָׁאַל הָרַב, לְתוֹךְ הַבַּיִת נִכְנַס אֶחָד הָעֲנִיִּים שֶׁל הָעִיר וְאָמַר: "כְּבוֹד הָרַב, אֲנִי צָרִיךְ עֶזְרָה בַּקְּנִיּוֹת לְשַׁבָּת.. "אֵיךְ שֶׁהוּא מְדַבֵּר עִם הָרַב נִכְנַס עוֹד עָנִי לַבַּיִת וְאָמַר: "כְּבוֹד הָרַב, גַּם אֲנִי צָרִיךְ עֶזְרָה בַּקְּנִיּוֹת לְשַׁבָּת.." פִּתְאוֹם נִכְנַס עָנִי שְׁלִישִׁי וְאָמַר: "כְּבוֹד הָרַב, גַּם אֲנִי צָרִיךְ עֶזְרָה.. "וְתוֹךְ כַּמָּה דַקּוֹת, כָּל הַבַּיִת שֶׁל הָרַב הִתְמַלֵּא עֲנִיִּים שֶׁמְּבַקְּשִׁים עֶזְרָה בַּקְּנִיּוֹת לְשַׁבָּת..
הָרַב הִתְפַּלֵּא וְאָמַר: "רֶגַע, רֶגַע, אֲנִי לֹא מֵבִין מָה קוֹרֶה כָּאן? הֲרֵי אֲנִי רַב שֶׁל קְרָאקוֹב כְּבָר עֶשְׂרִים שָׁנָה, וְאֵיךְ זֶה שֶׁלֹּא בָּאתֶם אֵלַי עַד עַכְשָׁו? אֵיךְ הִסְתַּדַּרְתֶּם בְּכָל הַשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת?" וְהָעֲנִיִּים אָמְרוּ לָרַב: "פָּשׁוּט מְאֹד, בְּכָל שָׁבוּעַ הָיִינוּ מוֹצְאִים מִתַּחַת לַדֶּלֶת מַעֲטָפָה עִם כֶּסֶף וְזֶה הָיָה מַסְפִּיק לָנוּ לִקְנִיּוֹת לְשַׁבָּת וְלָכֵן לֹא בָּאנוּ, אֲבָל הַשָּׁבוּעַ הַזֶּה אֵין לָנוּ שׁוּם מַעֲטָפָה מִתַּחַת לַדֶּלֶת, וְלָכֵן בָּאנוּ לְבַקֵּשׁ מִמְּךָ שֶׁתַּעֲזֹר לָנוּ", הָרַב הִתְפַּלֵּא וְאָמַר: "מְעַנְיֵן מְאֹד, מִי הוּא זֶה שֶׁהָיָה שָׂם לָכֶם אֶת הַכֶּסֶף? לְאָן הוּא נֶעֱלַם?.. צָרִיךְ לִבְדּוֹק מִי נִפְטַר הַשָּׁבוּעַ.." אַחֲרֵי שֶׁבָּדְקוּ גִילוּ שֶׁיּוֹסָלֶ'ה הַקַּמְצָן נִפְטַר. וְאָז, כֻּלָּם הֵבִינוּ שֶׁיּוֹסָלֶ'ה הַזֶּה שֶׁכֻּלָּם בִּזּוּ אוֹתוֹ, וְלָעֲגוּ לוֹ וַאֲפִילוּ לֹא רָצוּ לִקְבּוֹר אוֹתוֹ, הוּא זֶה שֶׁפִּרְנֵס אֶת כָּל הָעֲנִיִּים בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁנִים.. אוֹי וַאֲבוֹי! הוּא לֹא הָיָה קַמְצָן, הוּא הָיָה צַדִּיק.. הָרַב הוֹדִיעַ לְכֻלָּם לְהַגִּיעַ בְּיוֹם רִאשׁוֹן לְבֵית הַכְּנֶסֶת, לָצוּם וּלְבַקֵּשׁ סְלִיחָה מִיּוֹסָלֶ'ה עַל כָּל הַצַּעַר שֶׁהֵם גָּרְמוּ לוֹ..
בְּיוֹם רִאשׁוֹן, כָּל תּוֹשָׁבֵי הָעִיר הִגִּיעוּ לְבֵית הַכְּנֶסֶת. כֻּלָּם צָמוּ וְהִתְפַּלְלוּ לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. בְּסוֹף הַיּוֹם, הָרַב פָּתַח אֶת הַהֵיכָל וּבִקֵּשׁ בְּשֵׁם כָּל אַנְשֵׁי הָעִיר סְלִיחָה מִיּוֹסָלֶ'ה, עַל זֶה שֶׁבִּזּוּ אוֹתוֹ וְקָרְאוּ לוֹ "יוֹסָלֶ'ה הַקַּמְצָן" וְעַל זֶה שֶׁלֹא קָבְרוּ אוֹתוֹ, וְלֹא אָמְרוּ לוֹ "שַׁבָּת שָׁלוֹם" וְשֶׁהַיְּלָדִים הָיוּ צוֹחֲקִים עָלָיו.. כְּשֶׁסִּיֵּם, אָמַר הָרַב שֶׁהוּא לֹא יוֹדֵעַ אִם יוֹסָלֶ'ה בֶּאֱמֶת סָלַח לָהֶם. לְפֶתַע הָרַב הִתְעַלֵּף.. בַּחֲלוֹם, הוּא רוֹאֶה אֶת יוֹסָלֶ'ה בָּא אֵלָיו וְאוֹמֵר לוֹ: "כְּבוֹד הָרַב, לָמָּה כֻּלָּם בָּאוּ לְבַקֵּשׁ סְלִיחָה? הֲרֵי אֲנִי גָרַמְתִּי לְעַצְמִי אֶת זֶה, כִּי לֹא רָצִיתִי שֶׁיֵּדְעוּ עַל מַעֲשַׂי הַטּוֹבִים.. וְעַכְשָׁו, תַּגִּיד לְכֻלָּם שֶׁאֲנִי סוֹלֵחַ לָהֶם וְהַכֹּל בְּסֵדֶר.." הָרַב שָׁאַל אוֹתוֹ: "אֲבָל אֵיךְ הִסְתַּדַּרְתָּ כַּמָּה יָמִים בְּלִי שֶׁקָּבְרוּ אוֹתְךָ?" וְיוֹסָלֶ'ה אָמַר: "הִגִּיעוּ אֵלַי הָאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים: אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיַעֲקֹב, עִם מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, יוֹסֵף הַצַּדִּיק, דָּוִד הַמֶּלֶךְ וְאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וְכֻלָּם לִוּוּ אוֹתִי עַד שֶׁהִגַּעְתִּי לְגַן עֵדֶן.. אֲבָל דַּע לְךָ שֶׁאֲנִי מִתְגַּעֲגֵעַ רַק לְדָבָר אֶחָד.." הָרַב שָׁאַל אוֹתוֹ: "לְמָה?" וְהוּא אָמַר: "אֲנִי מִתְגַּעֲגֵעַ לַדְּלָתוֹת הַשְּׁבוּרוֹת שֶׁהָיִיתִי שָׂם מִתַּחְתָּן אֶת הַכֶּסֶף שֶׁל הַצְּדָקָה.. אוֹי, אֲנִי כָּל כָּךְ מִתְגַּעֲגֵעַ לַצְּדָקָה.." מֵאוֹתוֹ יוֹם קָרְאוּ לוֹ: "יוֹסָלֶ'ה קַמְצָן קָדוֹשׁ', וְכָךְ גַּם כָּתְבוּ עַל הַמַּצֵּבָה שֶׁלּוֹ..