כתבה: פאני חיון – מחנכת ח’4
בשיעור מדע קיבלו התלמידים משימה לבנות מגדל מנייר ומאטבי משרד, כך שהמגדל יהיה גבוה ויציב. ניתנה האפשרות לתלמידים מבעוד מועד לחקור במקורות מידע את המרכיבים המשפיעים על הבניה (בתחום הפיזיקה והארכיטקטורה). העבודה המעשית הייתה בקבוצות קטנות, תוך עמידה בלוח זמנים.
לאחר שלב התכנון, העלאת רעיונות ובדיקתם, החלו בבניית המגדלים. כל קבוצה יצרה מגדל משלה. בסיום הבניה, נמדד הגובה של כל מגדל ויציבותו. לאחר הכרזה על הניקוד והקבוצה הזוכה, נערכה הערכה עצמית והערכת עמיתים בתוך הקבוצה בדרך מעניינת.
הייתה התרגשות רבה באוויר וחוויית למידה משמעותית. הדיון התייחס לחשיבות שיתוף פעולה בצוות והקשיים שעולים תוך כדי העבודה, הבנה של חשיבות החקר לקראת ביצוע משימה, הערכת החוזקות של כל אחד מהמשתתפים ותרומתם לעבודה. אין ספק שהיצירתיות והאווירה תרמו לפעילות תוך התקדמות בכישורי המנהיגות. היה ברור לכולם שההתנסות חשובה מכל ההיבטים, אך גם חקר מקדים יכול לשפר ביצועים.
נציגי הקבוצה המנצחת מוסיפים ואומרים:
נדב: “נהנינו לעבוד בקבוצה מבחינה חברתית ולבצע משימה שמקדמת אותנו גם מבחינה לימודית בחקר ובעבודה בקבוצה. למדנו מהפעילות המעשית איך אפשר לבנות בניין שיהיה גבוה ויציב (פיזיקה). למדנו גם על עצמנו, שאנחנו יכולים לחשוב בצורה יצירתית ולהעלות רעיונות מיוחדים כמו שרשרת סגירה ובניה בטכניקה מיוחדת. בדיקת הרעיונות בשלב הארגון עזרה לנו למצוא את הרעיון שתרם לניצחוננו. הפעילות החוויתית תרמה גם לגיבוש חברתי, ללמידה בדרך אחרת ולהתקדמות בעבודת הצוות”.
“נועם: “היה לי מאוד כיף לבנות את המגדל עם חברי הצוות. גילינו יצירתיות רבה בתכנון המבנה. עבודת הצוות הייתה יעילה מאוד ולפי דעתי זו הסיבה שניצחנו”.
מאיתנו, הצוות המנצח: נדב, נועם, אורי, איתי ויהונתן.
בסיום הפעילות נשמעו בקשות מהתלמידים לפעילויות נוספות בסגנון זה,
כדברי יאן: ” היה כיף, מתי נבנה עוד משהו?”
גם אני כמורה למדע וכמחנכת הכיתה ראיתי את תרומת הפעילות המגוונת בהיבטים רבים אך בעיקר כביטוי לחוזקות של התלמידים ולחוזקות של הקבוצה.