כתבה: יעל מיקל – מנהלת חטיבת הביניים
לפני שבוע סיימנו את המחצית הראשונה, מחצית שבה מצאנו עצמנו שוב מנסים לשמור על שגרת לימודים לצד אתגרי הקורונה והשלכותיה, סוג של שגרה שהופרעה פעמים רבות על ידי כניסה של תלמידים ומורים לבידוד ולא אחת הקשתה עלינו להתקדם בקצב שהיינו רוצים.
ובכל זאת אני בוחרת לראות את העשייה המרובה, בכל השכבות, המקדמת אותנו לשינויי בשיטות ההוראה והלמידה, שיטות המקנות מיומנויות הנדרשות בעולם העתידי, העולם שבו יפעלו תלמידינו. השנה הושם דגש על למידת חקר בכל שכבות החטיבה.
בשכבה ז’ התחלנו השנה בלמידה בינתחומית. למידה בינתחומית היא למידה המשלבת וממזגת בין מספר תחומי דעת סביב נושא או תופעה מסוימת. התלמידים למדו בקורסים על פי בחירתם מתוך היצע של נושאים. סה”כ הוצעו חמישה נושאים: מגדר, צרכנות נבונה, מנהיגות, מזון ותזונה ויזמות חברתית. הלמידה בקורסים היא סמסטריאלית כך שבכל מחצית שנה התלמידים בוחרים קורס אחר. השבוע התחילו תלמידי השכבה ללמוד בקורס השני אותו בחרו לשנה זו.
בקורסים אלה אנו שמים דגש על למידת חקר פעלנית, למידה שבה התלמידים חווים עשייה, חוקרים, שואלים, יוצאים לשטח, מתנסים בעבודה קבוצתית, יוזמים ויוצרים כאשר המורה מנחה אותם בכל התהליך. מן המשובים של התלמידים עולה שהייתה זו למידה משמעותית עבורם, היה להם מעניין ורלוונטי. הם אהבו את האופן שבו התקיימו השיעורים, את השיתוף ואת היכולת לבטא עצמם, כל אחד על פי חוזקותיו. תוצרי הלמידה של כל הקורסים יוצגו ביריד שמתקיים מחר, יום שישי. הורים ומורים מוזמנים לבקר ביריד ולטעום מעט מן העשייה שנעשתה במחצית הראשונה.
בשכבה ח’ שילבנו את פרויקט ISTEAM בתחומי דעת שונים כגון ספרות, גיאוגרפיה ומדע. מדובר בתכנית של רשת אורט אשר מסייעת לנו לקדם למידה מבוססת פרויקטים שבה הלמידה כולה מכוונת לתוצר שנבחר בשיתוף עם המורה. בפרויקטים התלמידים רוכשים מיומנויות כגון עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, חשיבה חדשנית ויזמות. השיעורים כוללים סדנאות המועברות בשיתוף יזם מטעם”Open Vally” המלווה אותנו בפרויקטים השונים. התהליך כולו הוא שנתי כך שאנו נמצאים באמצע הדרך. עד כה עסקו בכיתות בהקניית כלים שיסייעו לתלמידים לתכנן את הפרויקט, לבחור את הנושא ולהתחיל בחקר.
גם בשכבה ט’ מתקיימים פרויקטים שונים המקדמים חקר, אם בתחום דעת ספציפי זה או אחר ואם בשילוב ושיתופי פעולה בין מורים מתחומי דעת שונים.
אני מאמינה כי הארגון המחודש של תכני הלימוד כפי שהוא נעשה השנה והגיוון בדרכי ההוראה הם הדרך הנכונה לפיתוח לומד עצמאי, בוגר מעורב בקהילה ובעל אחריות לסביבתו. אנחנו באמצע הדרך ויש עוד מה לעשות כדי לקדם למידה ברוח זו. עוד אני מאמינה כי בית הספר צריך להיות כר פורה לטיפוח האינטיליגנציות השונות, אם במוזיקה, אם באומנות ואם במדע ואנו פועלים בכיוון זה.
מאחלת לכולם הצלחה רבה במחצית השנייה!